Toerisme als hefboom

Jo De Bock staat als gedelegeerd bestuurder aan het roer bij Vayamundo. Dat is een onderneming die toerisme met maatschappelijk verantwoord ondernemen succesvol combineert. Maar dat is niet iets dat zomaar is komen aanwaaien, en gemakkelijk is het in deze sector ook niet. 

Vlak na de oorlog waren het overwegend vakbonden en mutualiteiten die vakantieclubs bouwden en in de nood van een betaalbare vakantie voorzagen. Daarin waren ze toen de eersten, en die formule heeft bovendien jarenlang goed gewerkt. Vandaag zien we bij heel wat van de aanbieders van dat zogenaamd ‘sociaal toerisme’ een soort identiteitscrisis. Want heeft een arbeider anno 2017 een organisatie zoals die van ons nog wel nodig om op vakantie te gaan?

Twee jaar geleden hebben we een grote strategische denkoefening gehouden en daaruit is Vayamundo ontstaan. Wij kozen voor een offensieve strategie, en die had niet als uitgangspunt de vraag of ‘er nog een plaatsje voor ons is tussen al de commerciële ondernemingen?’ Neen, wij hebben ervoor gekozen om te blijven pionieren en te innoveren! Vandaag doen we dat door maatschappelijk verantwoord ondernemen te verankeren in toerisme.

Toegankelijkheid moet je breed interpreteren

Om te beginnen vullen we ‘sociaal toerisme’ veel ruimer in. Vandaag willen we niet alleen zorgen voor mensen die allerlei fysieke hindernissen ondervinden. We zetten heel bewust in op de hele keten van toegankelijkheid. In een paar woorden betekent dat concept dat we elke burger op een evenwaardige manier toegang willen verschaffen tot al onze voorzieningen. Die moeten voor iedereen bereikbaar en bruikbaar zijn, op een vlotte, gebruiksvriendelijke en veilige manier. Die voortdurende klemtoon op de keten van toegankelijkheid zorgt voor niets meer of minder dan de herijking van het sociaal toerisme.

Dit is voor ons maar één van de vijf pijlers van ons maatschappelijk verantwoord ondernemen. Die pijlers zijn trouwens afgeleid van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, zeg maar de wereldwijde afspraken over duurzame ontwikkeling. We willen om te beginnen een positieve impact hebben op het milieu. Twee: we moedigen ouderen aan om een actieve levensstijl aan te houden. Ten derde ijveren we voor multiculturele openheid. Vier, en daar komt dan onze geschiedenis naar boven, toerisme voor allen. En ten slotte, vijf, we streven ook internationale solidariteit na. We zeggen dus niet langer dat we sociaal toerisme organiseren. Het blijft uiteraard wel onze voornaamste motivatie. Sociaal toerisme is niets iets dat je bent, het is iets wat je doet!

Als we ons dan even toespitsen op die vierde pijler, hebben we het niet alleen over fysieke hindernissen die bij ‘toegankelijkheid’ komen kijken. Dat begrip kan je dus eng interpreteren, maar dan beperk je je tot die mensen die omwille van een fysieke beperking niet van de toegang kunnen genieten. Wij zien dat veel ruimer, en willen ons richten tot om het even wie die een hindernis ondervindt en die desalniettemin wil deelnemen aan een vakantie. Dat kan dus een fysieke beperking zijn, maar ook een mentale of financiële hindernis.

Samen sta je sterker

Om dit alles te realiseren werken we samen met partners. Alleen kan je dit namelijk niet waarmaken. Neem nu mensen in armoede. Die kan je als vakantiecentrum op je eentje heel moeilijk bereiken. Je moet samenwerken met een organisatie als Poverello. Die heeft veel expertise op dat vlak. Concreet bieden we een bepaald aanbod van vakantieproducten aan een zeer lage prijs aan. Maar we werken ook samen met WeTravel2To Walk Again, Natuurpunt, enzovoort. We informeren ook onze medewerkers dat we deze mensen bij ons te gast hebben, en informeren hen over hoe we best met deze doelgroep omgaan. Ons personeel wordt voortdurend bijgeschoold.

Wat zijn dan de middelen die we gebruiken om dat te doen? Om te beginnen: voor sommige zaken moet je gewoon investeren, punt. Plekken fysiek toegankelijk maken. Ten tweede leveren wij belangrijke inspanningen op het vlak van de human resources. We informeren en trainen voortdurend al onze medewerkers. Ze moeten weten waarmee we bezig zijn, welke specifieke doelgroepen er bij ons aanwezig zijn en op welke wijze ze daarmee moeten omgaan. Ten derde is er de animatie die we voorzien. Net als de communicatie. Je moet naar een aanvaarding toewerken, gezien er vaak een grote sociale mix in onze locaties samen verblijft. Een incentive van een bedrijf, een wandelclub, mensen met verschillende beperkingen, enzovoort is bij ons heel gewoon.

Een tevreden klant keert steeds weer terug

Wij bevragen élke klant, vereniging of bedrijf die bij ons verblijft, onafhankelijk van het feit of hij of zij nu een beperking heeft. We stellen vast dat we met 88% een hoge klanttevredenheid hebben (maar liefst 94% zegt Vayamundo aan te willen bevelen bij vrienden of kennissen). 97% zegt dat ze willen terugkomen – en dat is ook zo, want een heel groot deel van onze klanten zijn een regelmatige klanten. Als er groepen of individuele klanten zijn met specifieke verwachtingen, dan kennen we die verwachtingen op voorhand, via de offerte. Dat weerspiegelt zich dan ook in ons aanbod. Bovendien kunnen we ook stellen dat die cijfers representatief zijn. Vorige maand heeft 33% van de klanten de enquêtes ingevuld.

Hogere sociale doelen

Mee dankzij onze reflectie van twee jaar geleden hebben we vandaag een goeie marktpositie verworven. Veel heeft ook te maken met hoe je je organiseert, intern. Een onderneming als de onze moet gewoon goed gerund worden. Dat maakt dat we toerisme kunnen gebruiken als hefboom voor hogere sociale, maatschappelijke doelen. En precies dat onderscheidt ons van de profit. Toch moet je ook commercieel zijn. Want als je niet commercieel bent, kan je niet sociaal zijn.

Met dank aan WeTravel2 voor de tekst.

Wat vind jij van ‘sociaal verantwoord’ ondernemen?

Deel onze blogs alsjeblieft!

One thought on “Toerisme als hefboom

  1. Ingrid Van Uffelen Beantwoorden

    Wij zijn ook overtuigde sociale ondernemers. Onze buitengewone boerderij Hoeve Megusta in Vlimmeren is volledig aangepast voor rolstoelgebruikers, slechtzienden, slechthorenden, mensen met een mentale beperking, … Wij geloven ook sterk in inclusie en ontvangen zowel mensen zonder beperkingen (voor zover deze bestaan 🙂 als mensen met beperkingen als onze gasten.
    Maximale participatie in het boerderijgebeuren wordt nagestreefd. Zo is het kippenhok op hoogte gemaakt zodat ook rolstoelgebruikers kakelverse eieren kunnen halen, we aangepast paardrijden kunnen aanbieden, .. we hebben zelfs een rolstoeltoegankelijk duivenhok 🙂 En een rolstoelpad doorheen de weiden, zorgt ervoor dat je dicht bij alle dieren een kijkje kunt gaan nemen.
    Onze buitengewone medewerkers verzorgen door de week de dieren en hun verblijven. En verder werken we mee aan sociale tewerkstelling.
    Menselijke toegevoegde waarde creëren in plaats van altijd economische toegevoegde waarde, geeft een immense voldoening.
    Buitengewone groetjes
    Ingrid & John
    Hoeve Megusta – buitengewone boerderij met logies
    http://www.hoevemegusta.be

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.