Betekenis ’toegankelijk’ dixit Van Dale: te betreden; bereikbaar
Ik boekte via een niet nader te noemen site, een toegankelijk en honden-welkom hotel in Bitburg met buiten deze filters ook de filter “badkamer aangepast aan rolstoelgebruikers” aangeduid.
Blijkbaar is het begrip “toegankelijk” voor iedereen anders ….
Het hotel had een kanjer van een trede aan de ingang! Al goed dat we zelf een oprijplaat mee hadden. Er was achteraan het hotel wel een toegankelijke ingang, alleen enkel te openen na aanmelden aan de balie IN het hotel.
Wat als ik alleen was?
Voor mij gaat toegankelijk gepaard met zelfstandig … .
Met de lift naar de kamer dan. Kamer was ok, maar de badkamer … oh-oh!
Klein!!!
De deur was zelfs smaller dan een gewone deur, de douche was een instapdouche en de wastafel niet onderrijdbaar! ( eigenlijk niet nodig want je kon met je rolstoel toch niet in de badkamer)
Mijne man terug naar beneden, ons beklag gaan doen.
De aangepaste kamer was bezet en er was wat mis gegaan met de boeking blijkbaar.
We kregen een andere kamer, de badkamerdeur was breder, maar ik kon er nog niet in . Al goed dat ik mijn transfers nog zelf kan doen mits hulp. Eens op het toilet, en dan een beetje gedraaid, kon ik een kattenwasje doen en mijn tanden poetsen. Douchen kon ik nog altijd niet.
Wat betekent toegankelijk voor jou?
Ben ik verkeerd als ik aan toegankelijkheid ook het woord zelfstandigheid koppel?
Principieel had ik mijn geld moeten terug vragen en vertrekken. Maar ik had hier zo naar uitgekeken! Al goed dat we dit niet deden, we maakten prachtige wandelingen.
De eerste rond een stuwmeer was het minste, er was helaas een heel stuk niet te doen met de elektrische rolstoel. De houten ligzetels aan het meer, een balzaal van een toilet en een frisse Hugo waren dan wel weer top!
De tweede wandeling was ook heel fijn en zonder obstakels, al moesten we ook hier een stukje laten links liggen. Het gezoem van de vele bijtjes, de zon op mijn velleke, het lachen van kinderen, het plezier van onze honden in het water en de kaastaart achteraf maakten veel goed.
Het was echt ‘save the best for last’! De derde en laatste wandeling, Der Wilder Kermeter op 45 km van Aken, was ik bij toeval tegen gekomen op het wereld-wijde-web toen ik iets opzocht.
Twee rolstoel toegankelijke wandelroutes met bijzondere aandacht voor blinden en slechtzienden, voor doven en slechthorenden! In een natuurpark, deels over een stevige hangbrug, deels door het bos. Met gesproken én geschreven én in brailleschrift uitleg over wat je dient te zien, te horen, …. . Met om de 250 m een bankje, en aan het begin en eind van de wandeling picknicktafels. En een ruim en toegankelijk toilet.
Maar goed dat mijn principe niet de bovenhand heeft genomen! Dit was genieten in het kwadraat!
Berte
Veerle 8 juli 2020
Herkenbaar! Mijn vriend heeft ook al een gelijkaardige situatie meegemaakt in een hotel. Sindsdien sturen we een mail met heel specifiek gerichte vragen voor we iets boeken, ook al staat er “toegankelijk”. Want ook wij hebben gemerkt dat veel mensen niet beseffen wat “toegankelijk” zou moeten inhouden. De breedte van de badkamerdeur bijvoorbeeld is bij ons ook een heel belangrijke factor, maar iets waar “valide” mensen niet meteen aan zouden denken. Zo kwamen we in het huis van mijn ouders er ook achter dat er 2 kamers niet toegankelijk zijn door smallere deuren, terwijl mijn ouders al helemaal vergeten waren dat die deuren smaller waren dan de rest van de deuren in hun huis.
Sommige hotels reageren niet of sturen gewoon dat ze toegankelijk zijn zonder op onze vragen te antwoorden. Die hebben dan pech, daar gaan we niet naartoe. Anderen reageren vriendelijk en sommige gaan zelfs tot het uiterste met foto’s en extra opmetingen om zeker te zijn. Zo zijn we 2 jaar geleden naar een hotel geweest waar ze voor ons extra foto’s en opmetingen hadden gedaan en dat is heel goed meegevallen. Je weet dan ook meteen dat ze behulpzaam zijn als je met één of ander probleem zou zitten als ze op een mail al zo uitgebreid antwoorden.
Echter, het is niet oké dat zoveel hotels het label “toegankelijk” aanduiden terwijl ze totaal niet toegankelijk zijn. Maar het probleem hierbij is dat niet iedereen met een beperking dezelfde noden heeft. Voor de ene is het drempels, voor de andere een douche met stoel, … De beste sites zijn diegene waarbij de hoteleigenaars deze onderdelen apart kunnen aanduiden (ik denk dat dat bij air B&B bvb zo is, al heb ik hier zelf nog nooit geboekt), maar dat komt nog maar heel weinig voor.
Michel en Hilde 13 juli 2020
Dag Berte, je hebt 100% gelijk.
Ook wij hebben dat ervaren.
De beste accommodatie die we hadden was vorig jar in een 100 aangepast villa aan de Moezel.
https://www.booking.com/hotel/de/villa-mosel.nl.html?label=gen000nr-10CB4oggI46AdIHFgEaLgCiAEBmAEzuAEFyAEF2AED6AEB-AEBiAIBqAIBuAL95Z3kBcACAQ;sid=9f7336ab87b11fbc6816f41eb1c44aff;checkin=2020-07-30;checkout=2020-08-26;dest_id=-1827548;dest_type=city;dist=0;group_adults=2;group_children=0;hapos=1;hpos=1;no_rooms=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;soh=1;sr_order=popularity;srepoch=1594629092;srpvid=6d523bf245a5002b;type=total;ucfs=1&#no_availability_msg